Cristina Tinta a luat primul contact cu fotografia undeva prin ’99. A pornit insa atipic in acest demers, de la o nisa mai mult decat specializata – cea a fotografiei astronomice, pentru a ajunge ulterior sa faca si alte tipuri de imagini.
A castigat cateva concursuri de fotografie din tara si strainatate, cele mai recente realizari fiind cele doua mentiuni obtinute anul acesta la International Photography Awards.
In august 2011 a pus bazele revistei online de fotografie FOTO4all.ro, aflata la cel de-al 15-lea numar.
Simion Buia: Ce minunat sa existe reviste online despre fotografie! Cum apare, cine o scrie, despre ce „vorbeste” FOTO4all.ro?
Cristina Tinta: Mie mi se pare un lucru normal. Sunt peste tot astfel de reviste, Romania nu avea de ce sa faca exceptie. Revista apare si va continua sa apara lunar. Din septembrie este insa in limba engleza, dar are si sectiuni speciale, dedicate doar publicului roman.
Cine o scrie? Buna intrebare. Redactia a fluctuat, lucrul acesta se apropie insa de final. Suntem in plin proces de redefinire si redesenare a FOTO4all si sper sa venim cu o surpriza placuta pentru toata lumea. De interviuri m-am ocupat in special eu, alaturi de Andrei Baciu si Dorin Bofan. Rubrica de sfaturi a fost tinuta in colaborare cu ClubulFoto, precum si cu diversi fotografi de la noi. De curand am inceput o colaborare cu fotograful Dinu Lazar. Urmeaza de asemenea o serie de colaborari internationale, acum ca revista este in limba engleza.
Am cautat mereu portofolii si fotografii cu stare, poveste. Uneori am cautat si am prezentat si imagini mai inedite, idei mai controversate. Nu cred sau nu vreau sa cred ca lumea cauta pana si in fotografie scandalosul, vulgarul, lucruri colorate si atat, lucruri foarte comerciale. Mi s-a sugerat adesea ca asta ar aduce mai multa vizibilitate. Ma incapatanez insa sa cred ca lumea are mai multa nevoie de sensibilitate, de emotie, de lucruri cu suflet si cu gand. Cred ca multa lume este satula de acel spectaculos de fatada, de prima mana. Cineva spunea ca putem innegri cu urateniile noastre sau putem infrumuseta cu frumusetile noastre. E o chestiune de alegere, ca de altfel in orice. Domeniul fotografiei este unul extrem de subiectiv si niciodata nu ii vom putea multumi pe toti. De altfel, eu nici nu mi-am propus vreodata asta, chiar daca avem in titlu acel „4all”. Cred insa ca multi pasionati de fotografie pot gasi in oricare numar al revistei cel putin un articol sau interviu care sa fie pe gustul lor.
SB: Editiile sunt tematice ori incearca sa acopere o arie cat mai larga a fotografiei?
CT: Editiile nu sunt tematice, desi ne-am gandit si la asta la un moment dat. Acoperim arii largi. Anumite editii se leaga mai bine, sunt destul de unitare totusi, altele dimpotriva. Nu stiu cum este mai bine. Vom vedea pe parcurs.
SB: Continutul se axeaza mai mult pe tehnica ori estetica fotografica?
CT: Raspunsul la aceasta intrebare este destul de evident pentru oricine rasfoieste macar, fara sa citeasca revista. Tehnica nu are alocat un spatiu foarte larg in paginile noastre, intrucat, desi o consideram importanta, pe de alta parte consideram si mai importante aspectele legate de compozitie, de estetica, dar si interviurile, unde afli cine este omul din spatele imaginilor si mai ales cum gandeste el (daca raspunsurile sunt sincere, evident). Nu excludem pe de alta parte nici articolele tip review sau axate doar pe tehnica, acestea au insa o pondere mai redusa. Lumea citeste din pacate din ce in ce mai putin, in fuga de colo colo la care am ajuns marea majoritate dintre noi. Consider ca vizualizarea de imagini bune este esentiala pentru a progresa in fotografie. Cu cat mai multe, cu atat mai bine. Evident ca si asta se poate face uitandu-ne pe diverse galerii electronice, dar parca o revista e altceva decat un site cu galerii. Cel putin asta este parerea mea.
SB: Cautati autori? Daca cineva doreste sa scrie la dumneavoastra – e posibil?
CT: Da, este posibil. Am primit si primim in continuare la redactie propuneri de articole, portofolii sau proiecte. Altora le propunem noi colaborarea, in special daca am vazut ceva ce ne place si vrem ca acel fotograf sa apara in paginile noastre. La fel si in cazul articolelor pentru rubrica de sfaturi sau filosofia fotografiei. Pentru preluarea eseurilor lui Bill Jay de exemplu, a fost nevoie sa sapam aproximativ 2 luni pana ne-am lamurit cui trebuie sa cerem acordul de copyright si sa-l si obtinem.
SB: Sunteti sponsorizati? Cum va sustineti?
CT: Depinde ce intelegem prin sponsorizare. Revista a fost sustinuta inca de la inceput de partenerul meu Andrei Zincenco, care ne-a sprijinit, pe mine si pe ceilalti, in ceea ce ne-am propus sa facem. Ne-am abatut putin de la planul initial, acum insa, prin schimbarile ce urmeaza, vom reveni la calea pe care ne-am dorit inca de la inceput.
In rest, ne sustinem prin pasiunea pentru fotografie, prin prietenia dintre membrii si colaboratorii redactiei. Poate suna usor utopic in peisajul fotografic de la noi, insa ma pot mandri cu cativa prieteni fotografi care imi sunt foarte dragi si care sper sa ramana cat mai mult alaturi de redactie, fie si din umbra.
SB: Succes, mult!
No Comment