Intro -BenQ UHD Monitor pentru fotografi si videografi SW320

 

BenQ a lansat de curand un monitor extrem de performant pentru fotografii si videografii profenionisti sau amatorii avansati. Caracteristicile sunt in pas cu tehnologia de varf:

  • 31,5 Inchi / 698 x 392‎ mm
  • Rezolutia 3840×2160‎
  • Panou 10 bit IPS / 14 bit lookup table (LUT)
  • HDR
  • Color Gamut 99% Adobe RGB / 100 % RGB
  • Rec 709
  • Suporta spatiul de culoare uzitat in cinematografie: DCI-P3
  • Calitatea culorii e exemplara si precisa, precum cele mai performante monitoare din lume la clasa pro: ≤2 Delta E
  • Palette Master Element Color Calibration
  • Brightness Uniformity Function
  • GamutDuo and Advanced Black and White Modes
  • Hotkey Puck and Pro Shading Hood

 

 

Pentru cei care nu ma cunosc: sunt un fotograf profesionist care editeaza zilnic cateva ore, atat fotografii cat si video. Imi place sa lucrez cu lucruri de calitate, incepand de la aparatul foto (in cazul meu Mirrorless Full Frame), lentile/obiective (aproape toate de la Zeiss), lumini (Profoto), computer (MacBook), software (Lightroom, Photoshop, Premiere), monitor (in ultimii ani BenQ, datorita raportului calitate-pret si a spatiului de culoare Adobe RGB).

 

 

Pana nu demult am lucrat pe un BenQ 27 SW, care avea spatiul de culoare Adobe RGB, dar o rezolutie Full HD, ceea ce era perfect, dar intre timp am inceput sa filmez la rezolutie 4K – devenind imposibil sa vizualizez dupa randare filmul 4K pe un monitor Full HD. Asa ca am trecut la „next level”, am investit,  iar mai nou am facut un upgrade la un monitor mai mare, de fapt foarte mare, de 31,5 Inch, la care visam de cateva luni, deoarece aveam nevoie de o rezolutie 4K.

 

Nu banuiam ca dimensiunea acestui monitor imi va influenta modalitatea de lucru, in bine. De ce? Rezolutia mare si spatiul de lucru de 698 x 392‎ mm a adus de la sine posibilitatea de a deschide simultan mai multe ferestre la care sa lucrez, spatiul monitorului fiind imens, nu mai trebuia sa „ascund” alte softuri, iar acum vad „in timp real” daca Lightroom a terminat editarea imaginilor, Premiere etalonarea filmului, daca a „intrat” un email nou sau Facebook imi semnalizeaza lucruri interesante.

Totusi, atentie mare: un monitor cu rezolutie 4K solicita si un computer/laptom pe masura, cu caracteristici tehnice avansate, o r4ezolutie „mare”, un card grafic modern, 8 giga Ram de lucru.

Cateva lamuriri, inainte de a intelege de ce e asa important sa editati la un monitor excelent, si ce inseamna „excelent” pentru un monitor?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ei bine, totul incepe cand fotografiati. Daca va setati aparatul foto la o rezolutie mica si JPEG – adica daca faceti fotografii mai mult pentru sertarasul vostru de amintiri, fara vre-o ambitie cu privire la calitate – atunci puteti edita si pe display-ul unui telefon, ca tot voi va uitati la ele. Dar daca urcati acele cateva trepte inalte ale fotografului amator serios, care-si doreste imaginile editate conform viziunii proprii folosind intreaga gama de culori pe care aparatul lui/ei scump il poate reda, care poate este interesat sa-si vanda imaginile pe Shutterstock sau multe alte banci de imagine, sau mai mult, daca tindeti/doriti sau chiar sunteti deja in „faza” de a oferi servicii fotografice unor clienti, respectiv sunteti fotograf profesionist, ca si mine, care traieste exclusiv din munca sa fotografica si videografica – atunci un monitor de calitate este absolut necesar pentru bunul mers al lucrurilor.

 

Necesar, bun, excelent, rezolutie, Adobe RGB, 4K – adica cum?

Eu fotografiez exclusiv in RAW, iar cand filmez deseori o fac la rezolutie 4K – pentru a incanta vizual clientul si „a-l da gata”! Work-flow-ul meu implica descarcarea materialelor „brute” intr-un hard extern, cu USB3 – si apoi deschiderea pe monitorul extern a catorva programe, dintre care cel mai important e Lightroom, apoi Premiere si Photoshop.

 

 

In RAW am o paleta de culoare infinit mai mare decat daca as fotografia in JPEG, deoarece JPEG culorile sunt interpretate in 8 bit, pe cand in RAW in 12 sau 14 bit, depinde de aparat, In plus, RAW contine spatiul de culoare ADOBE RGB.

 

JPEG records 256 levels of brightness, and RAW records between 4,096 to 16,384 levels! This is described with the term “bit”. JPEGcaptures in 8bit, and RAW is either 12bit or 14bit.

 

 

Cateva caracteristici ale BenQ SW320 UHD 4K

 

LCD Size (inch)‎ 31.5 „‎
Aspect Ratio‎ 16:9‎
Resolution (max.)‎ 3840×2160‎
Display Area(mm)‎ 697.92×392.58‎
Pixel Pitch (mm)‎ 0.233‎
Brightness (Typical)‎ 250 (Uniformity off , Caibrated)‎
Native Contrast ( typ. )‎ 1000:1‎
Panel Type‎ IPS‎
Viewing Angle (L/R;U/D) (CR>=10)‎ 178/178‎
Vertical Refresh Rate‎ 60Hz‎
Response time‎ 5ms (GtG)‎
Display Colors‎ 1.07B‎
Color Gamut‎ 100% Rec. 709/ sRGB, 99% AdobeRGB, DCI-P3‎‎
Color Bit‎ 10 bits‎

 

Intamplarea face ca acest review apare azi, cand proiectul Romanian Actors (www.romanianactors.com) a ajuns la al 100-lea chip actoricesc, iar expozitia-eveniment pe care o fac in cerc restrans contine 48 de portrete ale actorilor din proiect – toate editate pe BenQ SW320. Si va spun cu inima pe inima ca inainte de a iesi printurile am avut mari emotii daca imaginile printate pe hartie vor arata ca pe monitor.

Da, arata!