Alberto Garcia-Alix, Jochen Lempert, Richard Mosse și Lorna Simpson pe lista scurtă

De 17 ani încoace Deutsche Börse Photography Prize s-a impus ca unul dintre acele premii serioase în fotografie. Premiantului nu i se poate reproșa nici că este comercial, nici că nu este popular. Inițiată în 1996 de The Photographer’ Gallery din Londra, premiul este acordat unui fotograf sau grup pentru realizările din acel an. Deutsche Börse a preluat promovarea si sponsorizarea competiției în 2005 și astfel de atunci premiul poartă numele Deutsche Börse Photography Prize și o valoare de £30,000.

Interviul video de mai sus face o radiografie atât a nominalizaților de anul acesta cât și a istoricului premiului.

Nominalizații de anul acesta sunt din Spania, Germania, Irlanda și SUA arătând intenția organizatorilor de internaționalizare a premiului. Candidații pentru Deutsche Börse Photography Prize sunt nominalizați de cei peste 100 de membrii ai Academiei. Fiecare membru, expert internațional în artă fotografică nominalizează un fotograf contemporan de orice naționalitate. Un juriu internațional ales în fiecare an, selectează 4 candidați pentru lista scurtă. Dintre aceștia, este apoi ales câștigătorul.

Artiștii nominalizați în 2014

Spre deosebire de alte premii în fotografie care se bucură de o popularitate mare în media, fotografi nominalizați la Deutsche Börse arătă, prin imaginile lor, că fotografia contemporană ce poate fi ridicată la rang de artă rămâne o imbinare dintre estetică și tehnică.

Garcia-alix_241x180.jpgAlberto García-Alix (b. 1956, Spain) is nominated for his publication “Autorretrato/Selfportrait”, La Fabrica Editorial (2013). The book features black and white self-portraits which offer an insight into the artist’s life over nearly four decades. These include the upheavals at the end of Franco’s dictatorship in the early 70s through newly gained liberties in the mid-80s and into the present day. The works reflect a life of both intimacy and excess, where photography is used to mediate experiences, fears, neuroses and inner battles. His tense and lyrical images blur – visually and metaphorically – the line between self-reflection and staged portraits. In his wider practice, García-Alix also combines photography with writing and video work.

Image: Alberto Garcia-Alix, Self-portrait with Ana Curra, 1984, © Alberto Garcia-Alix

Lempert_241x180.jpg

Jochen Lempert (b. 1958, Germany) is nominated for his exhibition “Jochen Lempert” at Hamburger Kunsthalle (22 June – 29 September 2013). Originally trained as a biologist, Lempert has been using photography since the early 1990s to study humans and the natural world. His approach is scientific and poetic as well as humorous. Always working in black and white, his work engages with a diverse range of subjects and genres, ranging from everyday views, to abstracted details. Photographic series alternate with single pictures, highly contrasted images with almost blank papers, through which multiple links and subtle associations are woven.

Image: Jochen Lempert, Untitled (four swans), 2006, Silver gelatin print, © VG Bild-Kunst, Bonn, for Jochen Lempert

Mosse_225x180.jpg

Richard Mosse (b.1980, Ireland) is nominated for his exhibition “The Enclave” at Venice Biennale, Irish Pavilion (1 June – 24 November 2013). Mosse documents a haunting landscape touched by appalling human tragedy in eastern Democratic Republic of Congo, where 5.4 million people have died of war related causes since 1998. Shot on discontinued military surveillance film, the resulting imagery registers an invisible spectrum of infrared light, and renders the jungle warzone in disorienting psychedelic hues. At the project’s heart are the points of failure of documentary photography. It is an attempt to find an alternate strategy to adequately communicate this complex and horrific cycle of violence.

Image: Richard Mosse, Safe From Harm, North Kivu, eastern Congo, 2012, © Richard Mosse

Simpson_270x180.jpg

Lorna Simpson (b. 1960, USA) is nominated for her exhibition “Lorna Simpson (Retrospective)” at Jeu de Paume, Paris (28 May – 1 September 2013). Simpson’s work links photography, text, video installations, most recently archival material and found objects. Emphasizing a conceptual and performative approach, she explores themes of gender, identity, culture, memory and body. Simpson works within the charged duality of past and present, word and image but also plays with the interplay between still and moving images.

 

Image: Lorna Simpson, Momentum, 2011 (still), © Lorna Simpson

Juriul

Juriul Deutsche Börse Photography Prize 2014 este compus din:

Kate Bush, Curator

Jitka Hanzlová, Artist

Thomas Seelig, Director/Curator, Fotomuseum Winterthur

Anne-Marie Beckmann, Curator, Art Collection Deutsche Börse, Germany

Brett Rogers, Director of The Photographers’ Gallery, is the non-voting Chair.

 

Premiul recunoaște talente noi și cele mai bune practici internaționale în fotografie. Totuși nu în fiecare an, câștigătorul era un nou talent, ci mai degrabă unul validat printr-un premiu care s-a impus ca unul dintre cele mai importanre în lumea fotografiei.

The Photographers’ Gallery și Deutsche Börse au fost nominalizate la Premiul Arts & Business International Award 2008 pentru cooperarea lor pentru Deutsche Börse Photography Prize.

sursa Deutsche Borse și The Photographer’ Gallery