Fotografia de PEISAJ pe intelesul tuturor
De cate ori ati fost la munte sau la mare si ati revenit acasa cu computerul plin de imagini… neinteresante? De cate ori v-ati propus sa va imbunatatiti tehnica de abordare a luminii, a culorii? De cate ori fotografiile realizate in locuri de o frumusete aparte pareau plate, neverosimile, bune de sters? Probabil nu de putine ori. Pentru a reda „aproape de adevar” starea naturii in fotografie este nevoie de experienta, cultura vizuala, o anumita stare launtrica, sufleteasca. Nicio carte nu va poate invata aceste elemente. Totusi, in seria cartilor Chip Kompakt a aparut cartea Fotografia de PEISAJ, care se doreste un ghid pentru imagini creative in demersul fotografului amator, catarator sau contemplator.
„Veti gasi informatii care sa va suscite imaginatia – indiferent de nivelul de experienta pe care-l aveti, daca sunteti incepatori sau experti rafinati – si sa va imbunatateasca arta fotografica si relatia cu DSLR-ul. O fotografie de peisaj reusita poate sa-ti taie respiratia. Nici nu e de mirare ca atatia dintre noi viseaza sa captureze sentimentul pe care-l traim atunci cand admiram un peisaj montan sau ne plimbam pe o campie cu capite de fan proaspat cosit, invaluiti de parfumul suav al vantului cald de vara. De prea multe ori insa, incercarile noastre sunt ortite esecului. Fotografiilor le lipseste un ingredient greu de definit.” – se scrie in prefata cartii.
Si se continua, astfel: „Acoperim fundamentele setarilor de aparat, inclusiv focalizarea, expunerea si diafrgama. Apoi, odata ajunsi acasa, va explicam cum adaugati acel 10% in plus de magie fotografiilor cu ajutorul unor aplicatii de prelucrare foto, cum ar fi Photoshop sau Elements.”
In carte gasim si mici giumbuslucuri stilistice, care fac deliciul lecturii, din care redam pe cea din cadrul lectiei „Operarea aparatului foto” (pag. 41), unde primim sfatul nr 11, citez: „Mariti campul de profunzime. In cazul fotografiei de peisaj, este o idee buna sa folositi o diafragma cu deschidere mica pentru a va asigura ca scenele apar clare in prim-plan pana la orizont, dar este, in acelasi timp, esential sa focalizati corect. Daca va concentrati pe prim-plan, orizontul nu va fi suficient de clar si viceversa; daca focalizati orizontul, prim-planul va fi estompat. Metoda cea mai simpla de a obtine imagini acceptabile din punct de vedere al claritatii, din prim-plan pana in fundal, este sa folositi un singur punct de autofocalizare (AF) si sa focalizati la o treime din adancimea cadrului.”
Revenind la continut, gasim in cele 194 de pagini si lectii mai usor de inteles, cum ar fi Imbunatatirea expunerii si a cerului, inclusiv editarea fisierelor RAW in Photoshop. Se acorda importanta si filtrelor, mai ales celui ND. Mi s-a parut interesanta si lectia cu privire la fotografierea traiectoriei stelelor pe cer din cadrul fotografiei astrale, precum si fotografierea in infrarosu, in care, se spune „Transformati invizibilul in vizibil si creati un peisaj extraterestru”.
Si cum in fotografia de peisaj deobicei participa si un „asociat”, trepiedul, cartea descrie utilitatea catorva trepiede de la firme importante, precum National Geographic Tundra NGTT1, Slik Sprint Pro II 3-Way, Benro Travel Angel, Giottos Vitruvian VGR 9255 sau Gitzo Traveler 6X.
Concluzie: Fotografia de PEISAJ este un ghid util incepatorilor, cuprinzand explicatii utile. Din pacate cartea este nestilizata, pare scrisa greoi, dar alta nu exista pe piata si, in concluzie, e binevenita. Cursantii Academiei de Fotografie o pot rasfoi gratuit la sediul AF, iar daca doriti sa puneti in practica cele citite, va recomandam workshopul Street Photograhy, care chiar daca are loc in Bucuresti, Muzeul Satului ofera un peisaj uimitor. Parol!
No Comment