In ultimii ani aparatele foto DSLR au devenit accesibile ca pret, intr-atat, incat nu exista amator care sa nu aibe macar unul! Evident, si profesionistii lucreaza tot cu DSLR, ceva mai scumpe, dar nu neaparat mai bune. Granita intre scump si nescump e atat de subtire, incat balanta o inclina doar nestiinta sau, in cazul multor autohtoni – orgoliul personal. Ma mir teribil, si tot mai des, de raspunsurile celor care achizitioneaza aparate scumpe: „are 24 milioane de pixeli”; „e rapid, trage 10 cadre pe secunda”; „mai are o baterie in plus”; „da bine la public”, „e full frame”, „e din magneziu, deci il pot scapa ca nu pateste nimic”… Deunazi, unul dintre cursantii Academiei de Fotografie venit la workshopul Street Photography a insistat sa-mi prezinte noua sa achizitie, un Nikon D800, cost: 12.000 Lei, urmand sa il utilizeze la nunti si botezuri… L-am intrebat: de ce nu ati cumparat cel mai ieftin DSLR, ca facea exact acelasi lucru, daca nu chiar mai bine. Argumentul m-a impresionat: pai asta are 37 milioane de pixeli! Si? – am intrebat, neintelegand atuu-l ca pe un avantaj, explicandu-i insa marele dezavantaj, in conditiile in care niciun nuntas nu isi mareste fotografiile mai mult de A4, pentru care este arhisuficient un aparat cu 6 milioane de pixeli! „Si”-ul meu a ramas neraspuns iar cursantul usor interzis. Cand argumentul meu a mers mai departe, in sensul necesitatii de a investi in obiective de calitate, cursantul a tacut malc, scotand printre dinti, intr-un tarziu, popularul deja: „stiu…”.
Pentru domnii si doamnele care cred ca un aparat scump aduce de la sine si o imagine de calitate – recomand cartea Fotografia digitala cu aparate foto DSLR. Veti fi placut surprinsi de utilitatea articolelor presarate cu imagini exemplificatoare, tratand elementare informatii despre cel mai popular sistem foto: DSLR. Trecand peste ABC-ul aparatelor DSLR, ce trateaza caracteristici, tendinte si solutii, respectiv formate ale senzorilor, in carte se face referire si la sistemul SLT. Un capitol aparte este destinat, cum altfel, obiectivelor foto, punandu-se accent pe calitatea si defectele lor, cum ar fi distorsionarea, aberatia cromatica, vignetarea. Un alt capitol se refera la setarea aparatului foto: expunerea, corectiile de rigoare, balansul de alb, sensibilitatea, focalizarea, profunzimea de camp, corectia nivelului dinamic al imaginii, formatul RAW. Compozitia este un alt element descris, autorii cartii indemnand cititorul sa „vada cu ochii aparatului foto”, explicandu-i relationarea intre subiect si fundal, respectiv perspectiva si echilibrul unei imagini corecte, pentru care exista o sumedenie de reguli si principii. Filmarea cu un DSLR si prelucrarea imaginii sunt prezentate pentru cei care acum incep sa guste marea cu sarea in fotografia digitala!
Consider util acest pasaj din carte:
„La cumpararea unui aparat foto nu trebuie sa va orientati doar dupa caracteristicile si pretul corpului aparatului. Trebuie sa va ganditi si la sistem, pentru ca poate fi ieftin corpul aparatului, iar obiectivele folosite sa fie putine si scumpe. Verificati caracteristicile sistemelor, oferta de obiective si raportul pret/performanta, dar si piata second hand a respectivei marci poate fi unul dintre criterii. Marcile consacrate produc foarte multe obiective pentru aparatele lor, iar gama este largita si mai mult prin obiectivele de la producatorii terti.”
Capitolul Compozitia vorbeste si despre simplitatea in fotografie, astfel:
” A spune prea mult este o greseala la fel de mare ca a spune prea putin, iar argumentarea prea complicata, cat si cea prea simpla, sunt tot greseli. Aceleasi legi sunt valabile si in fotografie. Ochii privitorilor sunt lenesi, iar o imagine prea complicata nu le va capta atentia. Simplificati si scoateti in evidenta subiectul – aceasta este regula principala care sta la baza unei fotografii reusite. Straduiti-va sa gasiti subiectul, adica ceea ce trezeste interesul, si mai apoi o relatie intre aceasta si fundal. Stabiliti care este tema principala si construiti in jurul acesteia, in asa fel incat elementele din imagine sa conduca privirea prin cadru. Lucrarile bogate in detalii ale marilor artisti au simplitate in structura si concept, ceea ce le face usor de urmarit. De exemplu, Rembrandt a hotarat, intr-o anumita perioada, sa nu mai foloseasca albastrul pentru ca nu-si gasea locul in armonia dintre ocru, rosu si verde.”
Revenind si concluzionand: Fotografia digitala cu aparatele foto DSLR este o carte utila, ce poate fi rasfoita sau imprumutata cursantilor la Academia de Fotografie. Cartea se adreseaza celor care detin deja un DSLR si nu stapanesc inca pe deplin sistemul, dar si celor care doresc sa migreze de la compact la DSLR.
Cartea este la vanzare la editorul Casa si in librariile Carturesti. O recunoasteti usor, dupa coperta:
No Comment