„Romania este o tara periculoasa si straina” – conform declaratiilor oficialitatilor nipone, imagine realista daca privim in jur. Iar daca nu privim, riscam sa fim confruntati cu „starea de fapt” arhicunoscuta in Romania: furtul, violenta fizica, jaful. Daca suntem fotografi, amatori sau profesionisti, aceste actiuni pot avea un sfarsit nefast prin disparitia concreta din diferite cauze a echipamentului fotografic. Se poate intampla oriunde, in definitiv. Pentru aceste evenimente de nedorit exista si antidot: asigurarea echipamentului foto. In strainatate exista nenumarate companii de asigurare care, pentru o suma adeseori modica, asigura echipamentul la valoarea declarata de proprietar si pe o durata solicitata de acesta: un concediu de 2 saptamani, un trimestru sau un an! In Romania lucrurile stau altfel: companiile nu asigura mai nimic. Totusi, in mod surprinzator exista „o nisa” prin care sa beneficiati de o asigurare foto, dar cu o conditionare stricta: anume sa cumparati produsul pe care doriti sa il asigurati de la magazinul F64, din Bucuresti, Romania. Asigurarea e scumpa raportata la valoarea asigurata, are insa avantaje: e valabila timp de 3 ani si transmisibila, in caz ca vindeti aparatul sau obiectivul unui tert. Marele avantaj consta, desigur, in despagubire, care se intampla prompt si sigur. Am dorit sa aflam mai multe informatii pentru cititorii si cursantii Academiei de fotografie, realizand un interviu cu domnul Iulian Chiculita, de la F64.

Simion Buia: Polita de asigurare furt si dauna de la Chartis este oferita in Romania exclusive prin F64? Nu se poate incheia si direct la sediul Asiguratorului?

Iulian Chiculita: Aceasta polita a fost conceputa de F64 cu ajutorul brokerului Marsh si apoi am cautat asiguratori care sa ofere produsul intr-o varianta cat mai apropiata de ceea ce am considerat noi potrivit pentru clientela noastra. Astfel, acest produs este oferit in exclusivitate prin F64 atat online cat si in magazinul nostru. Ca element de noutate am facut recent o modificare de impact asupra modului in care este vandut produsul. Astfel, daca pana acum asigurarea putea fi cumparata doar la achizitionarea produsului, acum clientii au o perioada de gratie de 14 zile in care pot reveni in magazin sau pe site pentru a-si cumpara acest produs de asigurare atasat aparatului foto.

SB: Cum anume se calculeaza suma pentru asigurare?

IC: Pe baza unor date statistice si a unor calcule actuariale fiecare segment din gama de aparate foto pe care o oferim clientilor poarta un nivel diferit de risc. Astfel, fiecare segment are o anumita prima de asigurare care reprezinta un anumit procent din suma asigurata (valoarea echipamentului). Preturile asigurarilor pornesc de la 32,40 de lei (pentru un aparat digital compact).

SB: Pe site sustineti ca pot beneficia de asigurare: „persoane care locuiesc sau au domiciliul principal in Romania – si cumpara aparate de fotografiat noi tip DSLR sau compacte utilizate in scop personal sau profesional de pe www.F64.ro.” Intrucat formularea este ambigura din punct de vedere juridic, va rog sa imi explicati: va referiti exclusiv la persoane fizice, sau pot beneficia de asigurare si persoanele juridice (PFA | SRL) romane?

IC: Asa cum am mentionat si pe site asigurarea este facuta pentru persoane, pentru utilizatori. Astfel, chiar daca se factureaza o societate comerciala, asigurat va fi o singura persoana, cea trecuta in polita de asigurare.

In ceea ce priveste acoperirea unor societati comerciale care au un obiect de activitate legat de domeniul foto, de genul agentiilor de presa, exista polite complexe destinate persoanelor juridice care acopera o gama larga de echipamente. Aceste companii nu fac obiectul politei BulletProof, intrucat pentru ele exista deja o solutie pe piata de asigurari corporate.

SB: Daca un echipament foto asigurat de o persoana fizica se vinde ulterior unei persoane juridice (PFA | SRL) – conditiile asigurarii raman valabile si neschimbate?

IC: Polita este trasferabila in cazul in care aparatul isi schimba prorietarul (persoana fizica), dar cu notificarea Asiguratorului.

SB: Permiteti-mi un exemplu de „disparitie” a aparatului foto, care nu se incadreaza direct la furt, talharie sau avarie: recent am fost in Germania, zburand cu escala, via Viena. Bagajul nu a ajuns la destinatia finala, doar peste o saptamana. Fara aparatul foto, blitzul si filtrele aferente, ori cardul de memorie. Daca as fi avut asigurarea oferita de F64 prin Chartis, si daca aparatul ar fi fost achizitionat la F64 – care ar fi fost procedura? Ce ar trebui sa faca asiguratul pentru a fi despagubit?

IC: Intrucat ati descris un caz de efractie, ati fi fost asigurat. Care erau pasii? Ar fi trebuit sa sune la linia telefonica dedicata pentru daune si acolo ar fi fost instruit sa obtina o dovada de la organele abilitate din tara respectiva conform careia sa reiasa furtul. Apoi ar fi fost despagubit cu un nou aparat foto de la F64.

SB: Asigurarea acopera avariile. Va rog sa nuantati ce NU ar intra in avarie? Daca copilul scapa aparatul cu un teleobiectiv scump pe el, de exemplu, este „automat” asigurat? Va fi reparat sau schimbat fara probleme?

IC: Da, avariile sunt acoperite. Nu sunt acoperite anumite situatii pe care asiguratorul nu le considera avarii, precum daune estetice – zgarieturi sau uzura inerenta folosirii, care nu este acoperita nici de garantia producatorului. De asemenea, nu sunt acoperite cazurile in care se aplica o tensiune electrica necorespunzatoare sau alte cazuri de neglijenta a utilizatorului cand lasa rugina sa strice aparatul sau face intentionat modificari produsului, astfel producand dauna.

SB: In cat timp se rezolva o dauna si ce „acte” sunt necesare pentru: furtul calificat, pentru talharie, pentru daune petrecute in casa sau diferite locatii?

IC: Am dorit ca acest proces sa fie unul cat mai putin complicat si credem ca nu are nimic in comun cu politele de asigurare cu care sunteti deja obisnuit, rezolvarea fiind extrem de facila si rapida. In cazul unui eveniment asigurat trebuie sa notificati asiguratorul la linia dedicata +40213009660 sau la f64@chartisinsurance.com. Astfel, veti completa o cerere de despagubire cu ajutorul asiguratorului. In caz de avarie se prezinta aparatul avariat si polita de asigurare. In caz de furt, acesta trebuie raportat Politiei care va va acorda documentele justificate ce se vor atasa la dosarul dumneavoastra de dauna.

Pentru ca stim ca e foarte important ca procesul de rezolvare a daunei in cresterea satisfactiei clientilor nostri, daunele se rezolva in 48 de ore de la depunerea documentatiei.

SB: Daca echipamentul asigurat este furat ori deteriorat in asa fel, incat sa nu se mai poata repara, iar acel aparat nu se mai produce, cum se procedeaza?

IC: Se inlocuieste aparatul cu unul nou sau cu un model similar (de obicei „urmasul” sau in cazul unui aparat EOL) in cazul in care acesta nu se mai fabrica.

SB: Despagubirea are loc doar in forma de echipamente foto sau si numerar? Vechimea/uzura aparatului este luata in calcul, iar daca da – aceasta cum se realizeaza?

IC: Despagubirea are loc doar sub forma unui alt echipament si niciodata in numerar. Daca echipamentul trebuie schimbat acesta va fi inlocuit cu un model similar sau acelasi model daca mai este disponibil. Uzura nu este un factor luat in considerare pentru ca urmarim satisfactia clientilor nostri si vrem sa le oferim un produs ce le satisface nevoile.