M-am nascut acum mai bine de o jumatate de secol intr-o casa unde existau mai multe relicve ale unor aparate fotografice din anii interbelici. Primele fotografii in care apar sunt facute de tatal meu cu un Zeiss-Ikon Ikonta 521 cu film lat. Tata avea in baie un fel de masa-dulap-laborator unde se mai ascundea si de unde iesea cu copii contact 6/9 ale filmelor expuse. Nu prea mai avea timp de hobby-ul asta, dar cred ca mi-a transmis microbul… Prin casa zaceau doua „box”-uri „Brownie” Kodak, intai le-am desfacut sa vad ce stiu sa faca – nu stiau sa faca nimic, aveau 2 diafragme, un timp de expunere plus B. Prin scoala generala mi-am cumparat un rolfilm 120, l-am bagat in cutie si l-am expus – paradoxal au iesit cateva fotografii din el…
Mai tarziu cred ca incepusem liceul, tata a trecut la primul SLR – un Zenit, iar eu am pus mana pe Zeiss Ikon (exista si azi), cu care am batut tara in lung si in lat, de la mare pana la munte. Nu aveam multi bani, asa ca si expunerile se faceau cu multa parcimonie…
La un moment dat am vrut sa fac diapozitive, si am inceput sa iau pe furis aparatul tatei. S-a suparat foc pe mine, m-a pedepsit si l-a incuiat. M-am razbunat la terminarea liceului, primind o mostenire de la bunicul meu, mi-am cumparat de toti banii un Praktica MTL3 cu masurare TTL – costa pe vremea aceea 2 salarii bune… Aparatul este si acum dupa mai bine de 30 de ani perfect functional, asteapta doar o rola de film…
Cu aparatul asta am petrecut aproape doua decenii, am developat si marit fotografie alb-negru pana spre revolutie, apoi problemele de familie si profesie m-au indepartat incet si sigur de fotografie, mai ales ca mijloacele tehnice pentru fotografia color pe procesele noi cereau timp si bani.
In 2003 de Craciun mi-am incercat norocul cu prima camera digitala, un HP 850 (am primit-o – n-as fi ales-o niciodata). O camera pe care am blocat-o definitiv in prima zi si am schimbat-o in aceesai zi la dealer. Erau oricum deja 4,1MP. De atunci am mai folosit doua Canon: un IXUS 70 de 7,1MP si un G10 care mi-a fost furat anul acesta.
Simion Buia: Mirrorless sau DSRL? Care ar fi avantajele si dezavantajele unuia si al altuia?
TM: DSRL-urile cu preturi acceptabile pentru un amator nu m-au convins niciodata, evolutia lor a fost rapida de la mare spre mai mare, iar cohortele de fotografi cu rucsaci si strap-uri pe care este litera D urmata sau precedata de 1, 2, 3 sau 4 (mai rar, ca nu e motiv de mandrie) cifre, nu m-au facut decat sa nu-mi doresc un DSRL. Chiar si aparatele bridge au imprumutat infatisarea de pseudo-DSRL…
In plus dimensiunile sistemelor DSRL nu iti permit sa umbli cu aparatul la tine decat daca esti in „misiune”.
Tehnologia actuala va face oglinda rabatabila o relicva in lumea foto, in cativa ani va fi pe picior de egalitate cu rangefinder-ul.
SB: Acum fotografiati cu un Mirrorless: Sony NEX 7. Cum ati ajuns aici si de ce?
TM: Inca de acum doi ani si ceva de cand au aparut primele NEX, mi-au placut, am sesizat pasul tehnologic ce se facea, am urmarit review-urile, nu m-au convins. Anul trecut noua serie a inceput sa-mi faca serios cu ochiul, mai ales NEX-7. Intre timp au aparut problemele cu livrarile Sony, am avut ragazul sa testez in iarna un Panasonic GX-1, apoi Olympus a anuntat OM-D, care parea interesant. In iunie am pus mana si pe OM-D (fiul meu – care a mostenit se pare microbul – este fan MFT si are ambele aparate inca de la lansare). Nu m-a convins OM-D cu nimic, nici infatisarea retro, nici stabilizarea in 5 (?) axe, nici etansarea la apa si praf. Este un aparat mic, foarte bine facut, cu niste butoane pentru pitici, la care trebuie sa atasezi un grip pentru a fi ergonomic si deci sa aiba marimea unui DSRL. Iar senzorul MFT este totusi mic pentru mine, din punct de vedere optic – nu ca rezolutie.
Concluzia finala a fost NEX-7 fara nici o ezitare, ma jucasem si cu el la un training organizat de Sony si f64 in primavara. Senzorul de 24Mp, sistemul de comenzi tri-navi personalizabil, asistenta dubla la focalizarea manuala si viewfinder-ul de 2,4MP au fost punctele decisive care au contat. In plus filmeaza full HD1080/50-60.
SB: Ce obiective utilizati, cu ce caracteristici si calitati, respectiv defecte?
TM: In iunie am avut sansa sa trec oceanul si sa iau NEX-7 la un super pret de la Adorama. De atunci este tovarasul meu de nedespartit. Din iulie, pe langa kit zoom folosesc si obiectivul de 50 mm SEL-50F18 OSS, care este un obiectiv cu o luminozitate foarte buna, rezolutie constanta in camp la diafragme intre 4 si 8, si un „bokeh” de prima mana cu diafragma deschisa intre 1.8 si 2.8.
In august am achizitionat si noul superzoom SEL 18200 LE OSS, un obiectiv care sta definitiv pe aparat, punand in umbra totala (respectiv in cutie) obiectivul 18-55. Pe langa focala mult mai lunga, calitatea imaginii este la orice deschidere si focala mult peste obiectivul de kit. Singurul dezavantaj este marimea lui: putin mai gros, mai lung cu 35 de mm decat kitzoom-ul si de doua ori mai greu. Dar si asa aparatul este extrem de portabil, incape cu o mica husa de neopren in orice gentuta sau rucsac si nu da impresia pe strada de „fotograf”.
SB: Folositi si adaptor la NEX 7 pentru montarea altor obiective de la terti?
TM: In afara de obiectivele native am mai folosit cu un adaptor FotoDiox obiectivele M42 de la Praktica: 2.8/135, 4/200 si Pancolar1.8/50. Cel mai interesant mi s-a parut cel de 135 cu o redare mai soft a culorilor si o profunzime de camp milimetrica la deschidere maxima, putand fi folosit din mana datorita luminozitatii mai mari, desi nu are stabilizare. Ajutorul sistemului focus peaking si magnificarea imaginii in viewfinder fac foarte usoara folosirea obiectivelor cu focus manual. Este unul dintre punctele forte ale lui NEX, in special pentru cei care au obiective bune ale oricarui sistem.
SB: Recent au aparut fel si fel de „rumors” cu privire la noile camere Mirrorless de la Sony. Ce pare plauzibil sa apara in urmatoarea perioada si prin ce se va detasa de modelele actuale?
TM: Sistemul NEX desi are doar 2 ani si cateva luni este in continua evolutie. Aparatele NEX-F3 si NEX-5R (prezentat pe 29 august, livrabil in octombrie) sunt deja la a treia generatie, iar la Photokina in septembrie va aparea NEX-6 – un mic NEX-7. Atat NEX-5R cat si NEX-6 vor avea senzori noi de 16MP cu pixeli de focalizare de faza (gen EOS 650D – EOS-M, Nikon 1), conectivitate WiFi, si acces la aplicatiile Sony PlayMemories. Mica (r)evolutie va continua cu lansarea a trei obiective indispensabile sistemului: un zoom superangular 11-18 f/4, un powerzoom pancake 16-50 si un obiectiv luminos „normal” 35mm f/1.8. Primul si ultimul astupa niste gauri in sistem care erau de neiertat, iar cel de-al doilea transforma in sfarsit camerele NEX in ceea ce doresc multi de la ele – camere de buzunar…
Zvonurile vorbesc pentru anul viitor de un NEX full frame, dar nu prea cred. Sistemul de obiective NEX cu montura E nu permite folosirea unui senzor FF. Insa aparitia unui mirrorless FF la Sony mi se pare foarte plauzibila si probabila ca urmare a dezvoltarii senzorilor si a tehnologiei de focalizare mixta: contrast plus faza. Misterul va fi partial spulberat prin aparitia primei camere video cu senzor FF – se pare ca tot la Photokina in septembrie.
2 Response Comments
Urmatoarea surpriza in linia NEX ne-a oferit-o astazi Zeiss, prin anuntarea unei familii independente de obiective mirrorless. Primele obiective care sunt in dezvoltare si au fost prezentate la Photokina 2012 sunt: 2.8/12, 1.8/32 si 2.8/50 macro. Proiectate special pentru senzorii APS-C vor iesi pe piata in primavara-vara 2013, cu montura Sony E si Fuji. Obiectivele au in premiera autofocus si preluarea tuturor functiilor camerelor, mai putin stabilizare interna. Preturile anticipate sunt in jurul la 1000 de Euro, scumpe, dar prin calitatea Zeiss vor consolida sistemul NEX, criticat pana acum pentru lipsa obiectivelor.
De la aparitia interviului s-au intamplat multe in putine zile…
Linia NEX s-a imbogatit cu o noua camera si cu trei obiective, asa cum anticipasem deja…
Anuntate astazi, vor apare in cursul acestui an. Promis pentru 16 noiembrie, widezoom-ul SEL-1018 cu o focala de 10-18 mm (echivalent 15-27 in format 35 mm) si o apertura constanta de 4, este cotat de Sony cu performante deosebite. Aspectul negativ va fi pretul de 850USD/Euro.
In aceeasi perioada ar trebui sa fie pe piata noul NEX-6, o copie din policarbonat a fratelui mai mare NEX-7, dar cu un senzor nou de 16MP – acelasi din NEX-5R – la care se adauga WiFi si aplicatiile PlayMemories, dar dispare sistemul TriNavi, care este inlocuit de o rotita de mod de lucru. Pretul este de 1000 USD/Euro cu noul powerzoom 16-50mm sau 850 doar body. Zoom-ul pancake, care strans are doar 3 cm lungime, nu va fi disponibil separat la vanzare decat in 2013, la un pret de 350 USD/Euro.
In fine, si spun in fine pentru ca multi fotografi „clasici” asteptau asta, apare obiectivul „normal” de 35 mm (echivalent 52 mm in format 135). Primele „reclame” ale Sony promit o calitate de centru similara cu obiectivele Zeiss de 24 mm si Sony de 50 mm, iar performatele periferice superioare acestora… Daca este asa, abia asteptam sa cheltuim 450USD/Euro pe acest obiectiv disponibil inainte de sarbatorile de iarna.
Concluzia este ca sistemul NEX incepe sa prinda contur ca un sistem complet, nu ieftin, dar fara multe compromisuri calitative, la o dimensiune foarte portabila…