Corneliu Leu are un „mic business” pe langa job-ul principal: fotografiaza nunti si botezuri. A inceput cu un site, www.fotoplus.ro, a identificat cativa fotografi, videografi si DJ cu care sa colaboreze si in timp a ajuns sa aibe mai toate week-end-urile ocupate cu miri, mirese si copii care se doresc crestinati.

Exemplul lui poate fi al oricarui pasionat de fotografie, care doreste ca in timpul liber… sa fie ocupat! Cu nunti, botezuri, taieri de mot. Si sa mai castige un ban, pe langa serviciul la care se duce in mod uzual. De ce nu? La cursurile mele de fotografie am intalnit multi fotografi care se gandeau serios sa ia calea fotografiei de nunta, nedorind sa renunte la actualul serviciu. Iata cum a facut interlocutorul nostru, poate va inspira… Inclusiv lista lui de preturi, umana, care-l face preferatul clientilor.

Simion Buia: Siteul www.fotoplus.ro e simplu si la obiect. Cat de important este ca un fotograf sa aibe site web de prezentare a serviciilor?

Corneliu Leu: Indispensabil. Este o carte de vizita moderna, accesibila 24/7. Potentialul client intra pe site si daca ii place ceea ce vede, trece la pagina de preturi si apoi la pagina de contact, bineinteles daca preturile se incadreaza in bugetul sau. Acum 7-8 ani fotografii nu erau prea convinsi de necesitatea unui site web propriu, dar in ultima vreme nu prea mai sunt fotografi fara site, fie el si un blog gazduit pe un site gratuit.

 

 

SB: Ce trebuie avut in vedere la realizarea site-ului: platforma, programare, SEO, hosting etc?

CL: In general fotografii nu se prea impaca cu aspectele tehnice din spatele unui site, eu am fost norocos sa cunosc ambele domenii. Pentru cei care nu au cunostinte de IT le recomand sa apeleze la un specialist/firma/prieten etc. Ideea este ca dupa ce e facut, un astfel de site sa poata fi usor de modificat de catre fotograf (ex: un site realizat pe platforma WordPress), acesta sa poata pune singur pe site texte si fotografii. Optimizarea pentru motoarele de cautare (SEO) este la fel de importanta, daca nu chiar mai importanta decat realizarea site-ului. Un site cu fotografii excelente nu va aduce nicio comanda fotografului daca va aparea in cautari pe pagina a 10-a.

SB: Ce ati observat la clientii cu care ati colaborat in privinta „pachetelor” de nunta si botez: ce vor majoritatea?

CL: Fotografii cat mai bune! Din ce in ce mai multi clienti vor o sedinta foto, doar cu ei doi. Din pacate insa, din cauza familiei, mirii sunt constransi de multe ori sa faca si asa numitele „obiceiuri de nunta”, pitoresti in satul romanesc, dar desuete in spatiile dintre blocuri. Si astfel, sedinta foto dorita de miri e „ingramadita” intre aceste obiceiuri, si realizata in graba si adesea cu miri stresati, de la care nu mai poti obtine niste fotografii bune. Sfatul nostru este sa renunte la o parte din obiceiuri, si sa pastreze pentru ei circa 1-1,5 ore pentru o sedinta foto reusita.

 

 

SB: Ati observat o schimbare in conduita clientilor cu privire la serviciile fotografice si video? In ce sens?

CL: Pe partea foto se remarca o schimbare in modul de tiparire a fotografiilor, tot mai multi clienti renunta la modul clasic de tiparire al acestora si prefera tiparirea fotografiilor intr-o fotocarte. Avantajul acestora pentru fotografi este ca se pot tipari fotografii de diferite dimensiuni, nu esti constrans de un format clasic, gen 2×3. Pe partea video, migratia de pe SD pe HD este clara, probabil in 1-2 ani formatul SD va deveni istorie.

SB: Care este workflow-ul pe care il practicati dupa nunta ori botez: selectare, editare, printare, album, expediere?

CL: Primul pas dupa eveniment este sa fac doua copii de siguranta ale fotografiilor, intai pe calculator si apoi pe un harddisk extern. Fisierele sunt apoi convertite din NEF sau CR2 in DNG, pentru un workflow similar, chiar daca sunt create de firme diferite. Urmeaza editarea, intai Adobe Camera RAW pentru corectii de baza (expunere, white balance, crop, …)  si apoi in Photoshop, indeosebi pentru imaginile de la sedinta foto. Imaginile prelucrate sunt apoi trimise clientului intr-o varianta micsorata, pentru a face selectia. Fisierele selectate le tiparim la un centru foto, pentru un album clasic, ori cream cu ele o fotocarte.

SB: Suna bine. Va multumesc pentru interviu