A crescut „alarmant” numarul fotografilor, a scazut ingrijorator calitatea fotografiilor. Pe langa aspectul neingrijit cu care multi fotografiaza mai exista si nestiinta sau dezinteresul de a edita imaginea inainte de a o lansa in spatiul public. Foarte putini fotografi stiu sa isi editeze produsul. Foarte multi fotografi nu stiu. Photoshop este pentru multi un soft tabu, ori un teren de joaca, unde pot exagera cu contrastul, culorile, rezolutia… Abia daca exista fotografi care isi editeaza imaginile corect, in conformitate cu solicitarea clientilor. O fotografie se editeaza diferit daca este conceputa pentru print digital, offset ori spatiul web. Pentru cei mai multi fotografi, amatori sau profesionisti deopotriva, aceste diferente sunt o dilema pe care nu o pot rezolva singuri, fara sa dea rateuri. In asemenea cazuri este bine sa apelati la o firma specializata in editare foto si DTP, urmand ca fisierele voastre digitale sa fie „bine administrate”, atat estetic cat si functional. Textus ex machina condusa de Florin Vedeanu este o prima adresa.

Simion Buia: Sa incepem discutia despre editarea fotografiei…

Florin Vedeanu:  Editarea de imagine este inceputul unei discutii lungi despre noi, editorii si voi, fotografii. In relatia asta noi interpretam: da-ne o partitura si lasa-ne sa-ti aratam ce putem face.

Multi fotografi aleg sa-si prelucreze singuri imaginile si sunt convinsi ca se pricep la asta. In parte e adevarat, pentru ca imaginile lor sunt operele lor. Prelucrarea unei imagini seamana, dupa parerea mea, cu interpretarea unei opere. Toti autorii sunt indreptatiti sa creada ca sunt cei mai buni interpreti ai operelor lor. Insa, ca sa avem un final fericit, toti autorii trebuie sa fie si interpreti desavarsiti. Exista fotografi apreciati care sunt si editori exceptionali in acelasi timp. Este o problema de alegere daca isi prelucreaza singuri imaginile, dar alegerea depinde foarte mult de piata. Din pacate, piata nu permite tuturor profesionistilor sa apeleze la serviciile noastre.

Am observat la profesionistii care fotografiaza mult ca si-au dezvoltat un mod propriu de a-si prelucra imaginile, pe care il pastreaza si pe care se bazeaza pe termen lung. Sunt de acord. Mai sunt de acord cu faptul ca nicio imagine nu ar trebui sa paraseasca computerul unui fotograf fara ca aceasta sa fie editata. Exista si in Romania studiouri care au departamente de procesare a imaginilor unde lucreaza oameni specializati in asta. Pentru industrie este pozitiv, dar pentru business, ca mod de lucru, inca nu este viabil.

 

 

SB: Ce contine editarea/prelucrarea foto?

FV: Prelucrarea unei fotografii „merge” de la aplicarea unor corectii de baza care pot fi facute in Lightroom sau Camera Raw pana la cele mai fanteziste si elaborate manipulari. Totul tine de scopul acestei prelucrari si unde vor fi ele afisate.

Fotografiile de eveniment (fotoreportaj, nunta, conferinte etc.) nu solicita foarte multa munca. Interesul nostru este ca imaginile sa se vada asa cum ne dorim pe ecran sau in print. Prelucrarea presupune corectii de culoare, de expunere daca e cazul, sharpen, contrast etc., de cele mai multe ori dupa gusturile beneficiarului.

La polul opus se afla albumele de arta care contin picturi fotografiate. Principala problema devine pastrarea culorilor originale. De data aceasta, munca editorului implica eforturi mai mari. El trebuie sa compenseze abaterile cromatice aparute la fotografiere, dar si pe cele care urmeaza la tiparire. Foarte des trebuie sa facem selectii pe fiecare zona de culoare si sa o aducem la valorile originale.

Fotografia de fashion are, de asemenea, caracteristicile proprii. Accentul e pus, in primul rand, pe detalii si pe corectarea acestora. Sunt nelipsite corectiile de culoare, dar primeaza forma. A trebuit, de nenumarate ori, sa atenuam defecte ale pielii si parului, ale hainelor sau ale machiajului. Ni s-a cerut sa adaugam sau sa inlocuim accesorii. Am indreptat si albit dinti, am subtiat solduri si am marit sanii.

Peisajul, in urma editarii, poate transmite diferite stari de spirit. Aceeasi fotografie poate fi dramatica sau calda, prietenoasa ori nelinistitoare.

Genul meu preferat este portretul. Pot lucra ore in sir la o imagine doar pentru satisfactia mea personala. Posibilitatile de prelucrare sunt infinite, si, mai mult, te atrage catre manipularea imaginii.

Ca o concluzie, editarea unei imagini presupune orice i-ar placea autorului. Exista in internet nenumarate siteuri cu tutoriale. Le recomand tuturor sa parcurca o parte din ele.

 

SB: Pregatiti fisierele pentru web/tipar?

FV: Imaginile, ca fisiere, trebuie pregatite pentru a fi afisate pe un ecran sau pentru a fi tiparite. Monitoarele, ecranele telefoanelor sau ale tabletelor, imprimantele sau tipografiile, toate au un mod specific de a genera o imagine. Pregatirea fisierelor trebuie sa tina cont de specificatiile mediului de afisare. Pentru fiecare dintre aceste medii exista indicatii generale de prelucrare si profile de culoare. Spre exemplu, prelucrarea imaginilor care urmeaza sa fie publicate intr-o revista va tine cont de indicatiile autorului, ale beneficiarului si ale tipografiei. In cazul unui site de portofoliu, opinia cea mai importanta este cea a autorului. Singurul lucru pe care il recomand este ca monitorul sa fie calibrat.

SB: Faceti colaje, fotomontaje?

FV: Mai mult decat atat, pregatim un site care va vinde servicii de editare / manipulare a fotografiilor la solicitarea clientilor: www.dreamphoto.ro. Ne adresam oricui are o fotografie pe care vrea sa o modifice in orice fel posibil. Avem niste colaboratori foarte valorosi, adevarati magicieni intr-ale manipularii fotografiilor. Ne-ar fi placut sa facem acest lucru pentru fotografi, insa ei, artisti fiind, prefera sa lucreze singuri.

 

SB: Cum lucrati cu clientii? Direct, personal, pot asista la editarea foto sau prin mesaje/internet?

FV: Cu fiecare client ne intalnim cel putin o data, cand clarificam cerintele lor si stabilim un mod de lucru, termene etc. Apoi, unii prefera sa stea langa noi pana terminam lucrul la fotografiile lor, altii prefera sa comunicam online si sa le trimitem imaginile in diferite stadii ale procesului de editare. Altora le dam acces la serverul nostru de fisiere, unde pot vedea permanent statusul comenzii lor.

Avem o poveste haioasa legata de prezenta clientilor nostri langa noi, in timp ce lucram. Am prelucrat imaginile unui album de pictura. Ne-am chinuit sa le aducem pe toate la un numitor comun, urmand ca pictorul sa vina si sa ne spuna ce corectii de culoare trebuie sa mai aplicam, astfel incat operele lui sa fie tiparite in conditii optime. A venit pictorul. Surpriza! Ne-a cerut sa modificam aproape tot. I-a placut mult cum se schimbau culorile iar finalul a fost cu totul altceva decat picturile originale.

 

SB: Genial! Aveti un volum de lucru prestabilit? Lucrati in weekend?

FV: Putem doar sa estimam volumul de lucru si sa ne organizam timpul astfel incat sa terminam la termen fiecare lucrare. Desigur, mereu apare cate ceva care ne schimba planurile, dar facem tot ce e posibil sa nu ne dezamagim clientii. Avem cativa colaboratori, buni profesionisti, la care apelam atunci cand echipa noastra este depasita. Lucram mult, uneori nu vedem acasa nici stirile de seara.

Se intampla sa lucram si in weekend. De obicei in perioada evenimentelor din domeniul in care activeaza clientii nostri, cand acestia au nevoie de multe materiale pregatite de noi.

SB: Care sunt preturile din timpul saptamanii si in weekend (daca e cazul)? Onorariile sunt pe ora sau volum de munca?

FV: Preturile noastre sunt intre 5 si 40 euro pe ora si depind de particularitatile fiecarei lucrari in parte: volum, termen, dificultatea executiei etc. Oricum, suntem accesibili si rapizi, iar rezultatele muncii noastre sunt foarte bune.

 

SB: Serviciile de albume foto cum functioneaza?

FV: Exista companii care importa albume foto blank care pot fi personalizate si imbogatie cu imaginile clientului. Albumele devin mai accesibile cand volumul comenzii creste. De aceea exista o mini industrie a albumelor foto de nunti. Altfel, ne putem face propriile albume foto in colaborare cu diverse companii care tiparesc si fac productie publicitara.

SB: Cine sunt clientii vostri?

FV: Fotografi, edituri, companii care au nevoie de materiale tiparite, personalitati din showbiz…

 

Info:

textusexmachina.ro

salut@textusexmachina.ro

Tel: (+40) 744 29 99 02

Florin Vedeanu este trainer la Academia de Fotografie, unde preda Photoshop.