„Fiecare tehnologie sau platforma de comunicare noua este utila in felul sau” – Calin Stan, programator

 

 

 

Simion Buia: Cum vi se par site-urile fotografilor amatori si profesionisti din Romania?

Calin Stan: Fie ca sunt fotografi din Romania sau sunt din strainatate, diferentele nu mai sunt atat de radicale precum erau acum cativa ani. Si la noi a inceput sa se acorde o atentie mai sporita prezentarii si modului in care ne „vindem marfa” si, odata cu ea, fotografii incep sa inteleaga faptul ca „daca nu esti pe internet, nu existi”. In Romania foarte multi au ales Blogul, ca mod de comunicare, sau retelele sociale si mai putin portofoliile structurate. Nu este un lucru de loc rau, dar as vrea sa vad mai multi fotografi (fie ei amatori sau profesionisti) care inteleg importanta internetului si isi actualizeaza site-urile ca sa fie in ton cu noile tendinte. Din pacate, inca mai vad site-uri ale unor fotografi profesionisti care nu sunt actualizate din 2005! Referitor la amatori vs. profesionisti, strict din punct de vedere al site-urilor, nu sunt mari diferente. Am vazut fotografi amatori cu site-uri si portofolii mult mai bine realizate tehnic decat siteuri ale unor fotografi profesionisti de la noi, dar la fel este valabila si reciproca. Totul depinde de tehnologiile la care are acces fotograful, la timpul si bugetul de care dispune si in ce masura doreste sa investeasca in imaginea sa on-line. Iar acest lucru, mai ales pentru fotografii profesionisti, ar trebui sa fie o prioritate.

SB: Am observat o tendinta accentuata la fotografi de a parasi platforma clasica de comunicare, reprezentata de siteul web care continea un portofoliu si cateva vorbe despre autor, in favoarea blogului. Este blogul mai adecvat? Ce aduce in plus fata de site?

CS: Cred ca aceasta este tendinta generala spre care evolueaza internetul in ziua de azi. Totul devine mai „social” si se pune din ce in ce mai mult accentul pe comunicare si relatiile inter-umane. Acesta este si motivul pentru care vechile siteuri, asa-zise „de prezentare”, nu mai sunt atat de populare in nici un domeniu, iar fotografia nu face exceptie. Totusi, eu sfatuiesc orice fotograf sa le aleaga pe ambele si sa aiba atat un portofoliu bine structurat dar si un blog in care sa poata comunica mai usor. Portofoliul este important pentru clienti si agentii iar blogul pentru comunicare. Sigur, intre cele doua exista o oarecare asemanare, in sensul ca in ambele se pot afisa fotografii, dar structura unui portofoliu este mai adecvata pentru o prezentare profesionala, mai ales daca vorbim de un fotograf consacrat. Desigur, oricine are nevoie de comunicare si de aceea foarte multi fotografi profesionisti pornesc si un blog, pe langa portofoliu. Iar aceasta tendinta este valabila atat in Romania cat si in strainatate.

SB: Flash sau HTML? Cum sa ne programam siteul de fotograf?

CS: Depinde. Aceasta intrebare este intr-un anume fel legata de cea de mai sus, in sensul ca ambele tehnologii sunt mai potrivite pentru una dintre cele doua metode de promovare: blogul sau portofoliul. Pentru portofoliu este ok si Flash, pentru ca– din punct de vedere vizual – este mai atractiv, dar un blog nu este recomandat sa contina elemente realizate in Flash pentru ca ar ingreuna (sau ar face imposibila, depinde…) indexarea blogului de catre motoarele de cautare. Blogul trebuie sa ramana blog, in sensul cat mai clasic cu putinta, atat ca realizare tehnica dar si ca abordare. La portofoliu putem experimenta, pentru ca acolo este vorba doar de un catalog de prezentare.

SB: Facebook, Twitter, RSS, Linkedin, YouTube si mai stiu eu cate „jucarii” din acestea „sociale” sunt utile? De ce?

CS: Fiecare tehnologie sau platforma de comunicare noua este utila in felul sau. In ziua de astazi internetul nu mai este static ci se pune accent din ce in ce mai mult pe componenta sociala, interactiva. Atat Facebook cat si Twitter il pot ajuta pe fotograf sa se promoveze, sa isi publice fotografiile si sa isi gaseasca primii clienti, dar nici Linkedin sau Youtube nu sunt mai prejos. Linkedin poate fi o minunata carte de vizita deoarece are o abordare business, iar Youtube poate fi alaturi de fotograf daca acesta doreste o prezentare mai interactiva, animata, a fotografiilor. Imaginatia este nelimitata si la fel si modul in care putem utiliza resursele internetului pentru a ne promova ca fotografi!