Cătălin Balog Bellu este unul dintre organizatorii Photo Romania Festival, eveniment fotografic ce tocmai și-a inchis porțile și a tras concluziile la Cluj. Despre organizare și buget mai puțin în cifre mai mult în atitudini și impresii, despre participanți fie ei fotografi pasionați sau traineri, despre cele 100 de expoziții de fotografie care au împânzit Clujul pentru o luna, despre PRF – cel mai mare festival de fotografie din România, într-un dialog cu Simion Buia.
Simion Buia: Photo Romania Festival este deja un “brand”? Ce v-ați propus și ce ați reușit în 2012, la Cluj?
Cătălin Balog Bellu: Suntem un festival tânăr care promite. Învăţăm cu fiecare ediţie şi cred că în curând vom putea fi recunoşcuţi ca şi un brand sonor. Participanţii la cele 150 de evenimente, câte a cuprins anul acesta Photo Romania Festival, traficul de pe pagina noastră de internet şi reach-ul fulminant şi neaşteptat al contului nostru de Facebook sunt garanţia acestui lucru şi, totodată, cele mai mari recompense ale noastre, organizatorii.
Anul trecut am organizat primul festival de fotografie din ţară. A fost o mândrie dar şi o provocare pentru că nu aveam din experienţa cui învăţa. Singura variantă a fost să propunem cât mai multe activităţi şi să le testăm prin reacţia publicului. Din acest punct de vedere, ediţia din anul acesta a fost un mare succes. Faptul că acum există în ţară cel putin 5 evenimente foto ce poartă titulatura de festival, ne încântă şi ne demonstrează că proiectul nostru este bine ancorat în realitate. Am fost şi suntem impresionaţi de reacţia celor care au participat la ambele ediţii ale Photo Romania Festival. Am avut participanţi ajunşi din întâmplare la Cluj şi care au ales să-şi prelungească şederea lor aici tocmai pentru că au aflat de programul festivalului nostru.
Am simţit susţinerea întregii comunităţi foto, de la profesionişti la simpli pasionaţi, iar competiţia din viaţa de zi cu zi s-a transformat într-o frumoasă armonie dedicată unei luni de sărbătoare a fotografiei.
SB: Am observant că unele workshopuri nu au avut loc din lipsă cursanților, cu toate că taxa de participare era infimă (25 Euro) raportat la calitatea și experiența trainerilor. Cum vă explicați acest fenomen?
CBB: Ne-am propus să venim cu cât mai multe propuneri de ateliere şi să lăsăm selecţia pe seama participanţilor. S-au cernut astfel propunerile noastre şi au rămas atelierele pe care pasionaţii de fotografie le-au găsit mai interesante sau mai potrivite în acest moment pentru ei. Am avut şi ateliere gratis şi cu o taxă modică atât cât să acopere cheltuielile de logistică, dar au fost şi ateliere mai scumpe.
Din păcate am constatat că publicul românesc nu este la fel de deschis pentru a învăţa şi pentru a-şi educa pasiunea pentru fotografie cum este publicul din afară. Investiţia pasionaţilor constă în principal în aparatură, însă, am constatat la această ediţie a Academiei Photo Romania Festival că mulţi au aparate foarte scumpe dar prea puţini sunt cei care ştiu să le folosească la adevărata capacitate. Ne bucură totuşi faptul că se afirmă un nou curent al fotografilor tineri care înţeleg că doar printr-o instruire constantă pot deveni profesionişti. Suntem siguri că această categorie de fotografi va dicta pe viitor trendul, instruirea şi învăţarea constantă ajutându-i să rămână mereu deschişi şi conectaţi la tot ce se întâmplă pe acest segment.
SB: Ce cursuri și workshopuri s-au bucurat de succes și cine le-a susținut?
CBB: 3 ateliere din cadrul Academiei au avut parte de o apreciere foarte bună. Este vorba despre atelierul susţinut de fotograful rus, Ilya Rashap – fotografia de nud, atelierul dedicat picturii în fotografie şi atelierul de fotografie culinară, ambele susţinute de fotograful italian Giusseppe Parisi, alături de atelierul lui Narcis Tarcea – ce a vizat metodele de promovare ale fotografului pentru publicul ţintă. Dar şi celelalte ateliere s-au bucurat de un feed-back pozitiv, reacţii care ne încurajează să continuăm cu Academia şi în ediţiile următoare ale festivalului.
SB: Care a fost nivelul general al cursanților? Câți au venit din Cluj și împrejurimi și câți din zone îndepărtate?
CBB: Mixul de cursuri al Academiei Photo Romania Festival a fost gândit pentru a atrage un public cât mai larg – de la profesionişti la amatori, de la cei care fac fotografii for a living până la cei care consideră fotografia un hobby. Putem spune astfel că am avut toate tipurile de cursanţi, toţi însă cu o bază comună şi anume pasiunea pentru fotografie şi dorinţa de a creşte calitatea lucrărilor lor. Academia a atras în principal clujeni, însă am avut şi câteva ateliere a căror tematică sau profesor a atras fotografi din toată ţara: vorbim de Alba, Arad, Baia Mare, Braşov şi chiar Piteşti.
SB: Ați avut și invitați din străinătate, chiar nume celebre, precum David Backsted, care era cap de afiș la Photo Romania Festival, dar nu a venit. De ce? Cine s-a mai retras?
CBB: Am avut mai mulţi invitaţi din străinătate. Unii ne-au fost alături, alţii, deşi şi-au dorit să participe, dintr-un motiv sau altul nu au reuşit să ajungă la ediţia din acest an. A fost şi cazul lui David Backsted. Ne-am bucurat însă de prezenţa altor nume importante ca Giusseppe Parisi, fotograf italian, câştigător de două ori al celui mai mare concurs de fotografie, Sony World Photography Awards şi renumit pentru fotografia culinară cât şi pentru lucrările sale din domeniul picturii în fotografie. Artistul a ajuns astfel pentru prima dată în România, iar la festival a susţinut două ateliere şi a expus parte dintre cele mai apreciate lucrări ale sale. Tot o premieră a reprezentat-o şi vizita fotografului rus, Ilya Rashap. Artistul a expus pentru prima dată în Europa, nu doar în România. Festivalul i-a dat astfel ocazia renumitului fotograf fashion să-şi expună lucrările în afara Asiei precum şi să susţină un atelier dedicat fotografiei de nud. Am avut invitaţi şi fotografi români cu greutate, unul dintre aceştia fiind Mihai Moiceanu care ne-a încântat cu fotografiile sale de călătorie sau Ionel Onofras cu expozitia Distorsiuni..
SB: Cât a costat organizarea festivalului și cine v-a ajutat financiar? Ați avut sponsori iar aceștia au înțeles rolul și rostul fotografiei, respectiv a educației fotografice în Romania?
CBB: Suntem un festival foarte tânăr, iar fiind abia la cea de-a doua ediţie este destul de dificil să atragem sponsorizări. De aceea, bună parte a finanţării festivalului a fost asigurată de către noi, organizatorii. Ne-a bucurat totuşi să vedem semne pozitive din piaţă ce promit o creştere frumoasă a evenimentului în anii următori. Am primit sprijin financiar sau logistic din partea mai multor companii locale. Astfel dintre cei care ne-au susţinut ţinem să îi amintim şi să le mulţumim: Fotogear, Quantuum şi Photosetup, mulţumim de asemenea şi Iulius Mall, PMA Invest, ISDC, Inspire Conference Center, Marty Restaurants şi Enigma Caffe. Consiliul Local Cluj Napoca se află de asemenea e lista susţinătorilor Photo Romania Festival, autorităţile locale reuşind să ne ajute cu o finantare.
SB: Sunt uluit de numărul impresionant al expozițiilor fotografice. Cine a expus și unde?
CBB: O spunem cu mândrie şi cu multă bucurie că această ediţie a festivalului a reuşit să găzduiască peste 100 de expoziţii. Publicul larg a putut urmări în baruri, cafenele, restaurante, mall-uri sau la muzeu fotografii pe teme dintre cele mai variate – de călătorie, fashion, fotografii religioase, poze de nuntă, foto nud, portrete, distorsiuni, fotografii culinare sau de peisaj, fotografia blind, picturi în fotografie şi chiar expoziţia Sony World Photography Awards, pentru prima dată în Europa de Est. Timp de o lună am invitat iubitorii de fotografie, iubitorii de frumos să evadeze din cotidian acordând câteva minute admirării unei alte lumi, cea surprinsă de lentila fotografică. Lista expoziţiilor poate fi parcursă pe pagina noastră de internet http://www.photoromaniafestival.ro/expozitii/. În completarea expoziţiilor foto, am avut şi o serie de proiecţii de fotografie, în special a membrilor comunităţii www.photosharp.ro.
Fotografii care au ales să expună în cadrul Photo Romania Festival sunt în principal fotografi consacraţi, din ţară sau din străinătate, dar şi fotografi tineri, talentaţi şi care promit o carieră frumoasă.
SB: Photo Romania Festival continuă?…
CBB: Photo Romania Festival abia s-a lansat şi, nu doar continuă, ci creşte, ca Prâslea cel Voinic. Cea de-a treia ediţie, cea din 2013 ne aşteptăm să dubleze succesul ediţiei de anul acesta. În 2011, când am pornit această manifestare, eram primul festival de fotografie din România şi singurul eveniment fotografic cu 100 evenimente. Ne bucurăm că fotografia a atras şi alte manifestări dedicate în ţară şi, cel mai important, că Photo Romania Festival este, la această oră, cel mai mare eveniment dedicat fotografiei din România, cuprinzând peste 150 evenimente şi atrăgând mai bine de 100.000 de participanţi.
No Comment